نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت

مزایای نمای کامپوزیت و تابلو کامپوزیت

استحکام در عین سبک بودن

سطوح هموار و یکنواخت بودن رنگ

شکل پذیری آسان

تنوع در رنگبندی

مقاومت بالا در برابر حریق

عملکرد غیر یکپارچه در تکان های شدید و زلزله

امکان آب بندی نما

بدون نیاز به شستشو مداوم

قابلیت تعویض آسان پانل ها

خواص آکوستیک فوق العاده

تفاوت های نمای کامپوزیت با سایر نماهای موجود

در دنیای امروز در سطح شهرها نماهای مختلفی از جمله نمای سنگی ، نمای سکوریت یا شیشه ای ، نمای چوبی و … را نظاره می نماییم اما در میان این نماها ، نمای کامپوزیت امروزه در حال نبدیل شدن به انتخاب نخستین بسیاری افراد می باشد .

برخی از اصلی ترین عوامل انتخاب نمای کامپوزیت :

ورق های آلومینیوم کامپوزیت در حال حاضر در اقصی نقاط دنیا به سهولت در دسترس می باشند

هزینه نصب و اجرای آن به نسبت سایر متریال ها کمتر می باشد

زمان اجرای پروژه با توجه به آماده بودن وق های آلومینیوم کامپوزیت بسیار کوتاه تر می باشد

پایداری ایستایی مطلوب در برابر شرایط مختلف آب و هوایی ، نمای کامپوزیت در برابر شرایط جوی مختلف هرگز رنگ و زیبایی خود را از دست نخواهد داد .

کامپوزیت در حال حاضر در جرگه بروزترین و زیباترین نماها در دنیا محسوب می شود

ساخت تابلوهای کامپوزیت و نماسازی زمبنه ساده و یا طرح دار :

در این نوع تابلو برای زمینه حروف از متریال کامپوزیت استفاده می شود که نوع حروف بر حسب سفارش مشتری ساخته می شود بر روی آن نصب می گردد

نوع حروف روی نمای کامپوزیت را می توان از حروف برجسته پلاستیک – حروف برجسته چلنیوم و فلزی و یا حروف استیل استفاده نمود

طرح کامپوزیت نیز می تواند ساده باشد و یا از ترکیب چند رنگ استفاده شود که متناسب با نوع فعالیت و سلیقه کارفرما ، بهترین گزینه انتخاب خواهد شد

در مواردی طرح تابلو کامپوزیت میتواند تلفیقی از ۲ یا ۳ متریال مختلف باشد

بدین منظور میتوان روی طرح نمای کامپوزیت ، حروف برجسته پلاستیک ، حروف برجسته استیل یا چلنیوم استفاده نمود

ساخت تابلوهای کامپوزیت با برش حروف

حروف بر روی کامپوزیت به وسیله لیزر برش داده می شود برش می خورد و بعد با کنشکاف کردن لب ها به سمت داخل با اندازه ۱۰ سانت خم می خورد و بعد از آن سمت داخل کار طلق پلکسی سفید به جاهای که نوشته برش خورده چسبانده شده و بعد از آن روی پی وی سی ۱ سانتی مهتابی کار گذاشته می شود که باعث زیبایی بسیاری بالای تابلو میگردد

می توان به جای چسباندن طلق پلکسی از داخل کامپوزیت ، بعد از برش کامپوزیت ، حروف و نوشته ها را از ورق پلکسی گلاس برش داده و روی کامپوزیت چسباند و برای روشن شدن حروف ، در بخش زیر حروف پلکس گلس شفاف بچسبانیم

در مجموعه گروه مهندسی گارنت طرح اولیه تابلو کامپوزیت ، نمای کامپوزیت ساختمان و یا نمای تابلو کامپوزیت مغازه ، بصورت ۳ بعدی به مشتریان محترم ارائه شده و بر اساس آن ، عیناً همانند طرح ۳ بعدی کامپوزیت تابلو پیاده سازی و اجرا خواهد شد .

برتری رنگ پیوستگی در نمای کامپوزیت

۱: ورق آلومینیوم نمای کامپوزیت Alcopanel به ضخامت ۴ میلیمتر میباشد که از ۲ لایه ۵/۰ میلیمترآلومینیوم با آلیاژA3003-H16 تولید کمپانی Alcan آلمان میباشد و هسته مرکزی آن بسته به سفارش کارفرما از نوع پلی اتیلن خالص یا پلی الفین(ضد حریق) تهیه میگردد.

۲: قدرت پیوستگی یا نیروی جداسازیPeel strength=12/34 cm)) ورق کامپوزیت ALCOPANEL حدودا دو تا سه برابر ورق های معتبر دنیا میباشد که این مربوط به خط تولید با تجهیزات کاملا آمریکایی در این کمپانی است .

۳: نوع رنگ ورق آلومینیوم نمای کامپوزیت Kyner 500 میباشد که محصول کمپانی PPG آمریکا است و با ضخامت ۳۵ میکرون که از ویژگیهای آن پیوستگی کم نظیر رنگ به جهت تکنولوژی پیشرفته غلطکی و به دلیل ایجاد یک سطح کاملا پیوسته در مقابل آلودگیهای جوی,زباله های صنعتی,انواع اشعه های خورشید مقاوم تر است ,علت آن استفاده از %۷۵ PVDF در رنگ میباشد که پس از ۱۰ سال ورق آلومینیوم کامپوزیت فقط ۵% افت رنگ در شرایط عادی خواهد داشت.در ضمن ورق آلومینیوم کامپوزیت توسط کمپانی HYSCO کره جنوبی که در اصل خط رنگ کمپانی هیوندای موتورز کره جنوبی میباشد رنگ آمیزی میگردد.

۴: فیلم یا پوشش محافظ ورق آلومینیوم نمای کامپوزیت ازشرکت DUPON فرانسه تهیه شده و از بالاترین کیفیت برخوردار میباشد و این پوشش به مصرف کننده این امکان را میدهد که تا ۵ سال بتواند پوشش محافظ را از ورق آلومینیوم کامپوزیت جدا نکند. موادی که در چسب این پوشش استفاده شده به شکلی است که پس از مدتی خاصیت خود را از دست داده و به جای اینکه به رنگ ورق بچسبد و به ورق آسیب برساند خود پوشش از ورق جدا خواهد شد.

ترکیبات ورق نمای کامپوزیت

 همزمان با رشد فناوری , مصالحی جدید که تا پیش از این وجود خارجی نداشته اند, پای به عرصه گذارده اند که یکی از متداولترین آنها قطعاتی ترکیبی از جنس آلومینیوم و مواد عالی و کانی گوناگون می باشد.اصطلاحا به این قطعات کامپوزیت پانل گفته می شود. یکی از ویژگی های برجسته در نمای کامپوزیت سبک بودن آن برای ساختمان است.کاهش وزن ساختمان باعث کاهش نیروی برش پایه و در نتیجه کاهش نیروی زلزله در محاسبات سازه ای می گردد. در نتیجه این امر المان های سازه ای اقتصادی تر و بهینه تر طراحی می شود که علاوه بر کاهش آسیب های ناشی از وقوع زمین لرزه , مقاطع سازه ای را سبک تر می گرداند. همچنین برای اجرا ورق های کامپوزیت آلومینیوم یک اسکلت فلزی به ساختمان نصب می شود که نمی توان تاثیر مطلوب آن را به عنوان میان قاب نادیده گرفت . میان قاب ها همان دیوارهای بیرونی و داخلی ساختمان هستند که در سازه های فولادی و بتنی نقش جدا کننده های ساختمان را بر عهده دارند و می توانند در افزایش سختی جانبی سازه موثر باشند.از آنجا که هرمترمربع ورق کامپوزیت آلومینیوم فقط حدود 5 کیلوگرم وزن دارد , این ماده جزء مصالح سبک ساختمانی محسوب می شود.ورق کامپوزیت 90 درصد سبک تر از سیمان 70 درصد سبک تر از شیشه و 50درصد سبک تر از ورق آلومینیوم معمولی است.

این ورق همچنین در برابر تغییرات آب و هوایی , اشعه ماوراء بنفش و شرایط اسیدی و قلیایی قوی,آلودگی ها , خوردگی و رنگ پریدگی مقاوم است و سالها بدون تغییر, خواص ظاهری و فنی خود را حفظ می کند.انعطاف پذیری آن عالیست و امکان تغییر شکل به هر فرم را دارد.عایق صوت,حرارت ,رطوبت و امواج الکترو مغناطیس است و در صورت نیاز به راحتی می توان آن را عوض کرد. سرعت در اجرای نما , تنوع رنگ و استفاده در ابعاد بزرگ از مزایای این محصول است.

به دلایل ذکر شده طی سالیان اخیر مناسب ترین و در دسترس ترین راه حل جهت نوسازی نمای بناهای قدیمی و انتقال جلوه ای جدید به آن, استفاده ازورق های کامپوزیت پانل است.

ترکیبات

ورق کامپوزیت آلومینیوم , ماده ای است که از دولایه آلومینیوم و یک لایه پلاستیک پلی اتیلن و یا پلی استایرن است. این سه لایه به وسیله چسب پلیمری به هم متصل می شوند.ضخامت دو لایه آلوومینیوم مساویست وبین 3, 0تا 5 , 0ملیمتری بیشتر نمی شود.ابعاد این محصول می تواند بسیار متغییر باشد,اما متداول ترین اندازه آن را 3200 در12500 میلیمتر مربع می توان برآورد کرد.در اجرای این نوع نمای کامپوزیت یک لایه از ورق کامپوزیت روی سطح نماست. قابلیت پذیرش رنگ ها و طرح های مختلف را دارد و با توجه ب نوع کاربری نمای داخلی یا نمای خارجی رزین های متفاوتی را روی آن اجرا می کنند.در لایه پشتی نیز یک لایه رنگ پلی استر می خورد.ورق های آلومینیوم کامپوزیت را می توان به شکل انواع سنگ و چوب هم اجرا کرد.

پلی استر:ساده ترین روش اجرای رنگ روی لایه آلومینیومی است.در این روش رنگ بدون هیچ لایه محافظی روی لایه آلومنیوم اجرا می شود.این نوع ورق در مقابل شرایط جوی و نور خورشید آسیب پذیر می باشد بنابراین بهتر است از این ورق در محیط های بسته مانند دکوراسیون داخلی و نمای داخلی استفاده شود.

پی وی دی اف:نوعی پوشش است که به دلیل داشتن لایه پلیمری و عنصرفلوئور از رنگ سطح ورق محافظت می کند و در برابر شرایط جوی,نور خورشید, شرایط اسیدی مقاوم است.قبل از اینکه رزین پی وی دی اف روی سطح ورق آلومینیوم اجرا شود یک لایه رنگ آستر از نوع پلی اورتان روی ورق زده شده سپس لایه رنگ به آن اضافه می شود.

نانو پی دی اف:دراین پوشش علاوه بردو لایه ای که در پی دی اف به بکار می رود یک لایه سوم هم روی رزین پی وی دی اف می خورد که از نظر ساختار مولکولی با زرین های عادی متفاوت است.فاصله مولکولی در این پوشش توسط تکنولوژی نانو کم می شود.در نتیجه ورق, آلودگی های محیطی از قبیل گردو غبار و ذرات روغنی معلق در فضا را جذب نمی کند.

ویژگی ها و مشخصات نمای کامپوزیت

در این نوشتار سعی کرده ایم ویزگی ها و مشخصات فنی و مزایای این نوع مصالح ساختمانی را جهت استفاده در بخش طراحی نمای ساختمان متعرفی کنیم یکی از بهترین انواع مصالح برای طراحی نمای ساختمان های تجاری اداری ورق های نمای کامپوزیت آلومینیوم می باشد که اخیرا بسیار پرکاربرد بوده است. این ورق ها عمدتا تولید کشور چین بوده ولی در داخل کشور نیز نمونه با کیفیت آن تولید و استفاده می شود. در این نوشتار سعی کرده ایم ویزگی ها و مشخصات فنی و مزایای این نوع مصالح ساختمانی را جهت استفاده در بخش طراحی نمای ساختمان متعرفی کنیم

ویژگی اول: ابعاد بزرگ و متنوع

 ابعاد 122×244 سانتیمتر ، 125 × 310 سانتیمتر ،310 × 5/157 سانتیمتر

ویژگی دوم: دوام و ثبات پوشش رنگ PVDF

پوشش رنگ وپایداری و ثبات رنگ مقاومت در برابر گرما و سرما

مقاومت در برابر باران های اسیدی

عدم ایجاد الکتریسیته ساکن بر روی پوشش که باعث جذب ذرات معلق در هوا و گرد و غبار گردیده و در نتیجه سطح با اولین باران کاملاً شستشو تمیز می گردد

ویژگی سوم: سبک بودن

وزن ورق آلومینیوم نمای کامپوزیت ترکیبی با ضخامت 4 میلیمتر برابر با 8 کیلوگرم بر متر مربع و وزن مصالح زیر سازی آن حدود 5/5 کیلو گرم بر متر مربع می باشد که این وزن حدود 10 الی 20 درصد وزن مصالح طراحی نمای رایج از قبیل سنگ ، سیمان ، شیشه و غیره می گردد

 ویژگی چهارم:  تنوع در شکل پذیری شامل قوس پذیری ،امکان خم ورق تا 135 سانتیمتر و

 ویژگی پنجم:  سرعت اجرای بالا با توجه به جزئیات نصب متنوع و سریع.

نصب ورق های آلومینیوم کامپوزیت در اجرای نمای کامپوزیت

روش ATS-101 (هنگینگ)

یکی از رایج ترین روش های نصب آلومینیوم کامپوزیت در اجرای نمای کامپوزیت در دنیا روش هنگینگ می باشد در این روش لبه های برگشت ورق های آلومینیوم کامپوزیت پانچ می شود.بنابراین برای حفظ زیبایی می بایست در اجرای نمای کامپوزیت ،ورق ها با دقت بالایی پانچ شود.

مزیت های این روش این است که :

۱-انقباض و انبساط ورق ها در نمای کامپوزیت به علت تغییرات دمای محیط به سهولت امکان پذیر است.

۲- پیل الکتریکی به وجود نمی آید و در نتیجه ذرات گردو غبار جذب پانل ها نمیشود نمای کامپوزیت تیره نمیشود.

۳-در این روش اجرای نمای کامپوزیت به استفاده از چسب های سیلیکون برای آب بندی نیازی نیست.

۴-امکان تعویض ورق ها در صورت آسیب احتمالی و تخریب نمای کامپوزیت وجود دارد.

۵-به دلیل استفاده از بولت های استیل در زیر سازی و آلومینیوم حتی در صورت نفوذ آب به زیرسازی نمای کامپوزیت زنگ زدگی اتفاق نمی افتد.

۶-در اجرای نمای کامپوزیت با این روش می توان پانل ها را عمودی نصب نمود

۷-تعریق در پشت ورق ها ایجاد نمیشود زیرا در اجرای نمای کامپوزیت با این روش در پشت پانل ها جریان هوا وجود دارد

روش ATS-102

این روش درست مشابه روش هنگینگ میباشد و تمام مزایای آن را داراست با این تفاوت که در اجرای نمای کامپوزیت با این روش برخلاف روش هنگینگ قطعات پانچ شده آلومینیومی به برگشت ورق ها به وسیله پرچ متصل می گردد و در صورت وجود خطا در نصب قطعات پانچی ، اصلاح خطا به آسانی امکان پذیر است.

روش ATS-103 (فیکس)

این روش نصب در اجرای نمای کامپوزیت که به روش فیکس نیز مرسوم است، ساده ترین و محبوب ترین روش نصب در جهان می باشد. در این روش ورق های کامپوزیت بعد از برش و مونتاژ به صورت ثابت با پیچ ویا بر روی زیر سازی متصل شده که از لحاظ اجرایی بسیار ساده و سبک می باشد و از سرعت بالایی در نصب بر خوردار است که برای مصالح زیرسازی آن می توان از پروفیل های قوطی آهنی یا آلومینیمی استفاده کرد.در بین فاصله ورق های نصب شده جهت ایجاد نمایی زیباتر و ضد آب شدن نما از چسب سیلیکون و دزدگیر های لاستیکی استفاده می گردد.

روش ATS-104 (سوپر هنگینگ)

این روش در حقیقت تلفیقی از روش دوم و سوم می باشد در اجرای نمای کامپوزیت زمانی این روش مورد استفاده قرار می گیرد که از ورق های عریض در نمای ساختمان استفاده میشود.

مزیت های این روش این است که:

۱-برای ساختمان های بلند در اجرای نمای ساختمان آن ها از پانل های بزرگ استفاده میشوذ مناسب است.

۲-برای اجرای نمای ساختمان هایی که در طراحی نمای ساختمان از پانل افقی استفاده شده کاربرد دارد.

۳-در ساختمان های بلند یا فضاهایی که نیروی فشار باد در آ نها زیاد است استفاده میشود.