نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت

ویژگیها و مصارف استفاده ورق نمای کامپوزیت آلکوپنل

ویژگی ورق آلومینیوم نمای کامپوزیت Alcopanel کره جنوبی به ضخامت ۴ میلیمتر میباشد که از ۲ لایه ۵/۰ میلیمترآلومینیوم با آلیاژA3003-H16 تولید کمپانی Alcan آلمان میباشد و هسته مرکزی آن بسته به سفارش کارفرما از نوع پلی اتیلن خالص یا پلی الفین(ضد حریق) تهیه میگردد.

قدرت پیوستگی یا نیروی جداسازیPeel strength=12/34 cm)) ورق کامپوزیت ALCOPANEL حدودا دو تا سه برابر ورق های معتبر دنیا میباشد که این ویژگی مربوط به خط تولید با تجهیزات کاملا آمریکایی در این کمپانی است.

ویژگی دیگر ورق های کامپوزیت نوع رنگ این محصولKyner 500 میباشد که محصول کمپانی PPG آمریکا است و با ضخامت ۳۵ میکرون که از ویژگیهای آن پیوستگی کم نظیر رنگ به جهت تکنولوژی پیشرفته غلطکی و به دلیل ایجاد یک سطح کاملا پیوسته در مقابل آلودگیهای جوی,زباله های صنعتی,انواع اشعه های خورشید مقاوم تر است ,علت آن استفاده از %۷۵ PVDF در رنگ میباشد که پس از ۱۰ سال فقط ۵% افت رنگ در شرایط عادی خواهد داشت.در ضمن این محصول توسط کمپانی HYSCO کره جنوبی که در اصل خط رنگ کمپانی هیوندای موتورز کره جنوبی میباشد رنگ آمیزی میگردد فیلم یا پوشش محافظ ورق ازشرکت DUPON فرانسه تهیه شده و از بالاترین کیفیت برخوردار میباشد و این پوشش به مصرف کننده این امکان را میدهد که تا ۵ سال بتواند پوشش محافظ را از ورق جدا نکند.

موادی که در چسب این پوشش استفاده شده به شکلی است که پس از مدتی خاصیت خود را از دست داده و به جای اینکه به رنگ ورق بچسبد و به ورق آسیب برساند خود پوشش از ورق جدا خواهد شد.

ورقهای آلومینیوم نمای کامپوزیت مصارف زیادی در پوشش نمای بیرونی و یا دکوراسیون داخلی ساختمان ها به صورت دیواره ، پارتیشن و سقف کاذب دارد این ورق ها متشکل از دو لایه ورق آلومینیومی در پوسته های بیرونی و یک لایه از مواد پلی اتیلن و یا مواد نسوز کانی در وسط می باشد . ورق های کامپوزیت با توجه به ضخامت ، نوع آلیاژ آلومینیومی لایه ها ، نوع رنگ بکار رفته در پوسته بیرونی و نوع مواد بکار رفته در لایه میانی تنوع وسیعی را به ورق های مذکور می دهد که هر کدام از انواع آن کیفیت و کاربرد معینی را دارا می باشد. مقاومت نسبت به تغییرات آب و هوایی محیطی(رطوبت ، حرارت و اشعه خورشید) یکی از برجسته ترین ویژگی ورق های آلومینیوم کامپوزیت در مقابل شرایط محیطی می باشد، در کشورهای گرمسیر و مرطوب ورق آلومینیوم کامپوزیت بی رقیب می باشد، بدلیل وجود پلی اتیلن فشرده در مرکز دو لایه آلومینیوم، ورق کامپوزیت بهترین عایق حرارتی می باشد که باعث صرفه جویی در اتلاف انرژی در ساختمان می شود، همچنین به دلیل سطح بسیار صاف و صیقلی برای آلومینیوم، اشعه نور خورشید را باز تابانیده و کمترین حرارت را از اشعه خورشید جذب می نماید. همچنین یکی دیگر از ویژگی های ورق آلومینیوم کامپوزیت این است که مقاوم ترین فلزات در مقابل رطوبت می باشد و زنگ نمی زند و تغییر رنگ آن در مقابل سایر مصالح سا سبک سازی ساختمان در مرمت و بازسازی ساختمانهای موجود نقش مهمتری را ایفا می نماید چرا که به علت سن بالا و دیدگاههای قدیمی طراحی دارای سازه های ضعیف تری هستند .

به کارگیری ورق های ترکیبی و سبک وزن در ساختمانها منجر به داشتن نما و ساختمان سبک تری خواهد شد که به میزان قابل توجهی در کاهش نیروهای ناشی از زمین لرزه موثر می باشد در نمای ساختمانهای بلند مرتبه از چه متریالی باید استفاده شود . سبک سازی ، عایق حرارتی ، عایق صوتی ، تنوع در شکل پذیری ، ابعاد دلخواه ، زیرسازی سبک مقاوم در طول زمان ، مقاوم و ایمن در برابر زلزله ، تاثیرگذاری در سبک سازی اسکلت اصلی ساختمان در نتیجه ورق های آلومینیوم نمای کامپوزیت آلکوپنل بهترین گزینه می باشد .

برخی از قابلیت های نمای کامپوزیت

امروزه ورق آلومینیوم نمای کامپوزیت یکی از شناخته شده ترین و مطرح ترین متریال برای نمای ساختمان به شمار می آید. سبک بودن و کاستن از بار ساختمان از مهم ترین شاخصه های استفاده از این متریال می باشد علاوه بر این زیبایی مدرن و برخی از شاخصه های فیزیکی و شیمیایی آن را به یکی از بی رقیب ترین مصالح ساختمانی مبدل کرده است. برخی از خصوصیات ورق آلومینیوم کامپوزیت عبارت است از:

سادگی اجرا : به دلیل وزن کم و انعطاف زیاد ورق آلومینیوم کامپوزیت یکی از ساده ترین مصالح ساختمانی برای اجرا در نما می باشد . عملیات برش خمش سوراخ کردن با ساده ترین و کم هزینه ترین وسایل قابل انجام می باشد . در ساختمان های بلند و برج ها که جابجایی وسایل ساختمان یکی از معظلات ساخت می باشد بسیار استقبال می شود.

نمای کامپوزیت مقاوم نسبت به تغییرات آب و هوایی محیطی(رطوبت حرارت و اشعه خورشید) : یکی از برجسته ترین خصوصیات ورق های کامپوزیت مقاومت در مقابل شرایط محیطی می باشد در کشور های گرمسیر و مرطوب ورق آلومینیم کامپوزیت بی رقیب می باشد. به دلیل وجود پلی اتیلن فشرده در مرکز و لایه آلومینیوم ورق کامپوزیت بهترین عایق حرارتی می باشد که باعث صرفه جویی در اتلاف انرژی در ساختمان می شود. همچنین به دلیل سطح بسیار صاف و صیقلی برای آلومینیوم اشعه نور خورشید را باز تابانیده و کمترین حرارت را از اشعه خورشید جذب می نماید هم چنین ورق آلومینیوم از مقاوم ترین فلزات در مقابل رطوبت می باشد و زنگ نمی زند و تغییر رنگ آن در مقابل سایر مصالح ساختمانی نما کمتر است.

تنوع رنگ و سایز: ورق آلومینیوم در ضخامت های مختلف در ورق آلومینیوم و ضخامت های مختلف در پلی اتیلن مرکزی باتوجه به موارد استفاده مختلف موجود می باشد . هم چنین ورق آلومینیوم تقریبا به هر رنگی قابل ساخت می باشد و تنوع رنگ آن بدون محدودیت است.

مقاوم در برابر آتش سوزی : ورق آلومینیوم کامپوزیت یکی از مقاوم ترین مصالح ساختمانی می باشد که آتش نمی گیرد و در هنگام آتش سوزی گاز یا دود تولید نمی کند. مقاومت در برابر آتش سوزی ورق ضد حریق کامپوزیت از استاندارد GRAID B1 هم بیشتر می باشد.

سبکی وزن نمای کامپوزیت : ورق های کامپوزیت دارای وزن کمی حدود 8-5 کیلو گرم در هر متر مربع می باشند که در مقایسه با دیگر مصالح از قبیل سنگ شیشه و سیمان دارای پایین ترین وزن ممکن می باشد. با بررسی های به عمل آمده نمای کامپوزیت آلومینیوم حدود 90% سبک تر از سنگ گرانیت.85% سبک تر از سیمان. 75% سبک تر از شیشه و 50% سبک تر از ورق معمولی است. (کاهش وزن سازه باعث کاهش ضریب زلزله در محاسبات می باشد.)

خواص آکوستیک : فضای خالی پشت ورق های کامپوزیت باعث ایجاد خاصیت آکوستیک می شود. بعنوان مثال وقتی از یک ورق کامپوزیت در یک ساختمان با دیوارهای ساخته شده از بتن سبک استفاده می شود خاصیت عایق بودن صوت آن دو برابر می شود.

تنوع در شکل پذیری :  بوسیله ابزار زوایای مختلف با لبه تیز تا 135 درجه را می توان با این ورقها ایجاد کرد در حالیکه برای مصالح رایج دیگر فاقد سیمان، سنگ و شیشه این امر امکان پذیر نمی باشد.

عملکرد غیر یکپارچه در زلزله : با توجه به اینکه این ورق ها به صورت ثابت به نمای ساختمان متصل نمی شوند هنگام وقوع زلزله ورق ها در جای خود حرکت کرده و امکان فرو ریختن آن به حداقل می رسد.

امکان آب بندی نما : از ویژگی های نمای کامپوزیت، امکان آب بندی آن می باشد به گونه ای که امکان نفوذ آب به زیر نما وجود نداشته باشد و آب ناشی از باران و برف پس از هدایت به شیارهای تعبیه شده از محل معینی خارج می شوند.

بی نیازی به شستشو : از دیگر ویژگی های این ورق ها تمیز ماندن آن است . دلیل این امر نوع رنگ مصرفی است که در اثر جریان هوا الکتریسیته ساکن در ورق ایجاد نمی شود که گرد و غبار معلق در هوا جذب نشده لذا سطح آن تمیز مانده و هر گونه گرد و غبار احتمالی نیز با اولین باران از روی سطح کاملا شسته می شود .

قابلیت تعویض پانل ها نمای کامپوزیت : در صورت بروز هرگونه مشکل در یکی از پانل ها به دلایل مختلف این قابلیت وجود دارد که بتوان بدون خرابی کل نما تنها پانل آسیب دیده را عوض کرده و یک پانل جایگزین آن کرد.

نمای کامپوزیت طرح سنگ چیست

نمای کامپوزیت طرح سنگ پانل های از سنگ طبیعی هستند که از روکش نازک سنگ درست شده و با لایه آلومینیوم لانه زنبوری تقویت شده است. پانل سنگی ممکن است عملا از هر سنگ طبیعی تولید شود از جمله : گرانیت، سنگ مرمریت، سنگ آهک، ماسه سنگ یا تخته سنگ.

به دلیل زیبایی ایجاد شده توسط سنگ طبیعی بکار رفته در این پانل ها و ترکیب آن با آلومینیوم این محصول کاربرد های وسیعی پیدا کرده است . پانل سنگی قابلیت استفاده برای نماهای خارجی، داخلی،کف ساختمان، آسانسور و ... داراست .

کیفیت و دوام محصولات ، هزینه کمترو کاهش زمان موثرترین پارامتر ها جهت انتخاب این محصول است.

به دلیل ساختار این پانل ها ، وزن بسیار کاهش می یابد . و این موضوع خود به کاهش وزن سازه و مقاومت آن کمک می کند.

نمای کامپوزیت طرح سنگ سخت و با دوام است و درمقابل ضربه فوق العاده مقاومت بوده و استحکام خمشی بالای دارد. مقاومت آنها در مقابل ضربه ، 60 برابر بیش از گرانیت جامد 3  سانتی متر است. بر خلاف سنگ سخت ، این پانل ها می تواند خم شده، و انتخاب آنها برای مکان های که زمین لرزه است ایده آل می باشد. لانه زنبوری آلومینیومی تقویت شده ای که در پانل ها بکار می رود سبب می شود تا شکنندگی سنگ از بین برود.

پانل سنگی غیر قابل نفوذ به نفوذ آب است . لایه فیبر اپوکسی تقویت شده، به طور مستقیم در پشت لایه سنگ، قرار می گیرد یک مانع ضد آب است.

این خواص ، باعث می شود تا به جای استفاده از سنگ های سنتی از پانل سنگی استفاده شود و این محصول جایگاه بی نظیری در طراحی های نوین پیدا کند .

مزایای نمای کامپوزیت طرح سنگ

• دارای جذابیت سنگ طبیعی مانند گرانیت، سنگ مرمریت، سنگ آهک ، تراورتن و ...

• دارای وزن کم حدود 80 درصد کمتر از سنگ جامد

• مقاومت به ضربه بیش از 60 بار بیشتر از 3 سانتی متر گرانیت

• تنوع بسیار بالا - انتخاب تقریبا نامحدود از انواع سنگ مرمریت، گرانیت و سنگ آهک

• جلای فوق العاده سطح آنها

• مقاومت در برابر تنش های حرارتی و تنش های برشی

• انعطاف پذیری بالا نسبت به سنگ طبیعی

• سهولت استفاده و کار با آن

• تنوع موارد مصرف از جمله استفاده در نمای خارجی و دیوار داخلی ، دیوار پوشها و روکش کابین آسانسور.

• ظرافت بسیار بالا نسبت به سنگ طبیعی

• غیر قابل نفوذ به نفوذ آب

• افزایش مقاومت در برابر انفجار ساختمان بیرونی.

• عملکرد ثابت در تمام شرایط آب و هوایی

• کاهش در هزینه و زمان نصب

• عمر زیاد - حدود 35 سال تجربه استفاده از این محصول در دنیا حاکی از این موضوع است.

 کاربردها

نمای کامپوزیت طرح سنگ  در کاربرد های مختلف استفاده می شود. این پانل ها هر جایی که سنگ های سنتی  محکم و ضخیم دیگر استفاده stone-compositeمی شوند قابل استفاده هستند. بلکه استفاده از پانل ها به جای سنگ های سنتی سنگین بسیار مقرون به صرفه می باشد. در زیر برخی از کاربرد های پانل های سنگی را عنوان می کنیم .

نمای خارجی ساختمان های جدید

پانل سنگی بیش از  25 سال سابقه استفاده در نمای خارجی ساختمان ها را در سراسر جهان دارد. پس از سالها قرار گرفتن در معرض محیط های مختلف و پس از انتقال حرارت شدید ، سرما ی تند، زلزله و طوفان ، پانل های با دوام باقی می ماند .

نوسازی

پانل سنگی یک راه حل ایده آل برای نوسازی هر دو قسمت بیرونی و داخلی محسوب می گردد. پانل سنگی اقتصادی ترین انتخاب است، از این رو پانل ها را می توان بدون نیاز به تخریب و تقویت ساختمان های موجود بر روی روکش فلزی نصب نمود.                       

نمای داخلی

پانل سنگی زیبایی سنگ طبیعی را حفظ می کند و خواص شکنندگی و تردی سنگ های سنتی را ندارد. آنها اغلب بر روی دیوار لابی، سقف و میز پذیرایی نصب می شوند. مقاومت در برابر ضربه سنگ سبک را برای حمل و نقل مناسب گردانده  که نیاز به تجهیزات بالابر سنگین نیز ندارد . پانل های سایز بزرگ طراحی های انعطاف پذیر را فراهم می کنند.پانل ها می توانند در ساختمان به درستی وهماهنگی با پرسنل مجری نصب شده و  می توانند به سرعت در پروژه ها بدون نیاز به آوردن نیروی کار متخصص  اجرا شوند.             stone-composite

آسانسور

پانل سنگی مرمریت ، گرانیت، سنگ آهک و سنگ تراوانتن 80 ٪ وزن آنها کمتر از سنگ های سنتی سنگین می باشد. این پانل سنگ طبیعی ظرافت، زیبایی و دوام برای دیوارها کابین آسانسور، کف و سقف رادارا می باشد. در صنعت آسانسور صدها نوع مختلف سنگهای مختلف مانند: ماربل، گرانیت و سنگ آهک استفاده می شود، در حالی که هزاران دلار در هزینه تجهیزات مکانیکی پس انداز می گردد. به دلیل اینکه پانل های سنگی نیاز به نگهداری ندارند هزینه طول عمر کمی در بر دارد. این پانل ها در برابر ضربات شدید چرخ های دستی ، جا به جایی مبلمان و خرابکاری مقاومت می کنند .

 ساختمان های مسکونی

سنگ های سنتی سنگین به طور کلی برای ساختمان های مسکونی مناسب نیست مگر اینکه  فاکتور های وزن و دوام مد نظر باشد.

 پانل ها در خانه های مسکونی ، کفپوش بالکن و نمای داخلی به خوبی روکش فلزی استفاده می شود. با این حال ، در برنامه های کوچک، تفاوت هزینه بین پانل سنگی و سنگ طبیعی نازک شده می تواند با کاهش هزینه های کارگری و پس انداز ساختاری جبران شود.               

پانل های سنگی  موجود

نمای کامپوزیت طرح سنگ را می توان تقریبا از هر سنگی که در دسترس هستند و به اندازه کافی بزرگ هستند تهیه کرد 14.  نوع سنگ استاندارد در حال حاضر موجود می باشد ، اما فقط نماینده ی کوچکی از طیف گسترده ای از گرانیت طبیعی، سنگ مرمریت و سنگ آهک قابل استفاده در سنگ پانل می باشند.  که پانل های مرمریت، گرانیت و سنگ آهک ا زان جمله می باشند.

نحوه اجرای نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت به پنج روش اجرا می‌شود.

۱.روش ثابت (Fixing)

۲. روش ریلی ((Hanging

۳.روش (H، L)

۴. روش فیکس ریلینگ

۵. هوک

۱. روش ثابت (Fixing):

در این روش ورق‌های کامپوزیت پس از برش و شیار به صورت ثابت با پیچ یا پرچ بر روی زیر سازی آلومینیومی یا آهنی متصل شده که مراحل نصب آن از سرعت بالایی بر خوردار است. در بین فاصله ورق‌های نصب شده جهت ایجاد نمایی زیبا‌تر و ضد آب شدن نما از تسمه‌ای از جنس ورق و چسب‌های پلی اورتان که دوام بسیار بالایی نسبت به چسب و لاستیک سیلیکونی دارد استفاده می‌گردد. در روش ثابت می‌توان از دو نوع زیرسازی آهنی و آلومینیومی بهره گرفت.

در این سیستم جهت اجرای کمربندی‌های اصلی زیر سازی از پروفیل‌های آهنی با مقطع مشخص و متناسب با ابعاد ساختمان و طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین جهت ساخت شبکه‌ای از آکس بندی‌های افقی و عمودی متصل به کمربندی که محل نصب ورق‌های کامپوزیت و یا نمای شیشه را مشخص می‌کنند نیز از پروفیل‌های آهنی مشابه استفاده می‌گردد.

۲.  روش ریلی ((Hanging:

در این روش، ورق‌ها با استفاده از شیارهای تعبیه شده، بصورت ریلی بر روی پروفیل‌های مخصوص آلومینیومی نصب می‌گردند. در این حالت بدلیل عدم استفاده از پیچ یا پرچ، سرعت کار بالا بوده، امکان جدا سازی و تعویض هر یک از قطعات بطور جداگانه وجود داشته و همچنین به دلیل کاربرد پروفیل‌های ناودانی شکل آلومینیومی، دیگر نیازی به آب بندی نما وجود ندارد.

در این روش پس از اجرای کمربندی‌های آهنی جهت شکل گرفتن ساختار زیر سازی، نبشی‌های آهنی با مشخصه سوراخ لوبیایی روی کمربندی‌ها مطابق با آکس بندی ارائه شده در نقشه‌های اجرایی، نصب می‌گردند. در مرحله بعد، ناودانی‌های ریلی آلومینیومی با مقطع مشخص در آکس نبشی‌های آهنی بوسیله براکت‌های آلومینیومی با دو سوراخ لوبیایی به زیر سازی متصل می‌شوند. در این روش همانند روش ثابت آلومینیومی جهت جلوگیری از خوردگی بین آهن و آلومینیوم از لاستیک دی الکتریکال بین لامل آلومینیومی و نبشی آهنی استفاده می‌گردد.

ورق‌های نمای کامپوزیت بوسیله اتصالاتی آلومینیومی به شکل ناودانی (بچه ناودانی) که در داخل لامل‌های آلومینیومی می‌باشند بر روی لامل‌ها نصب می‌گردند نحوه اتصال ورق به ناودانی با شیوه‌های مختلفی اجرا می‌گردد که باعث ایجاد تفاوت در روشهای هنگ می‌گردد که از آن جمله می‌توان به سیستم هوک اشاره نمود.

مراحل اجرای زیر سازی در روش ریلی (Hanging):

انجام رول بولت و اتصال دستک‌های قوطی‌های ۸۰*۴۰ فلزی عمودی و افقی

جوش قوطی‌های فلزی

نصب براکت فلزی

نصب نبشی آلومینیومی

نصب ناودانی ریلی

نصب ناودانی بولت

شیار و برش ورق

خم و مونتاژ ورق

نصب و تثبیت ورق

۳.  روش (H، L):

مانند روش فیکس بوده با این تفاوت که ورق‌ها کاست نخواهد شد و بلافاصله بعد از برش در پروفیل‌های مخصوص H شکل و L شکل قرار می‌گیرند.

از مزایای این روش به سرعت اجرای بالا و تمیزی اجرا و هزینه کمتر می‌توان اشاره کرد. معایب این روش، عدم آب بندی ۱۰۰ درصد و همچنین عدم امکان تعویض پانل در صورتی که لازم به تعویض باشد و در صورتی که پانل‌ها به ابعاد بزرگ اجرا شود موجب تغییر شکل ورق و ایجاد سر و صدا در هنگام باد و بارندگی خواهد بود.

۴.  سیستم ثابت با زیر سازی آلومینیومی (فیکس ریلینگ):

در این روش جهت جلوگیری از خوردگی بین آهن و آلومینیوم از زیر سازی آلومینیومی استفاده می‌گردد. این سیستم دارای قابلیت رگلاژ کامل نسبت به روش ثابت آهن و همچنین به علت استفاده از آلومینیوم، سازه سبک‌تر نسبت به روش ثابت آهن می‌باشد. آب بندی در این سیستم با تسمه از جنس ورق در ژوئن‌های عمودی و دو لب برگشت در ژوئن‌های افقی صورت می‌پذیرد.

تفاوتهای روش ثابت و ریلی:

روش ثابت فاقد بسیاری از قابلیت‌های روش ریلی است. در این روش آب بندی نما به صورت نصب ریل انجام نمی‌شود و ورق‌ها با پرچ به قوطی‌های فلزی بسته می‌شود لذا قابلیت حرکت ندارند. در بسیاری موارد نیز پرچ‌ها به صورتی که در روش ریلی پوشیده می‌شوند از رویت مصون نمی‌مانند. در مقابل سرعت نصب و هزینه اجرائی کمتر از مزایای این روش می‌باشد.

در روش ریلی امکان جابجایی ورق‌های نصب شده وجود داشته و در صورت لزوم می‌توان ورق‌ها را در محل جابجا نمود.

مزایای سیستم هنگ نمای کامپوزیت :

• با توجه به اینکه تمام اجزای زیر سازی و رو سازی از یک جنس (آلومینیوم) می‌باشند، انقباض و انبساط اجزا در اثر تغییر دما مشابه هم بوده که این امر از تغییر حالت دادن و خرد شدن جلوگیری می‌کند.

  آب بندی در این سیستم نیاز به استفاده از چسب‌های سیلیکون و یا لاستیک آب بندی نمی‌باشد، که با توجه به کوتاه بودن عمر چسب‌های سیلیکون و لاستیک‌های آب بندی استفاده نکردن از موارد فوق از نقاط قوت این سیستم به شمار می‌آید.

• قطعات متناسب با وزن خود روی بولت‌ها قرار می‌گیرند که به علت فرم خاص مونتاژ ورق‌ها در هنگام زلزله و یا وزش باد‌های شدید از محل خود خارج نمی‌گردند و از پایداری بالایی در برابر نیروهای جانبی برخوردار می‌باشند.