نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت

برخی از قابلیت های نمای کامپوزیت

امروزه ورق آلومینیوم نمای کامپوزیت یکی از شناخته شده ترین و مطرح ترین متریال برای نمای ساختمان به شمار می آید. سبک بودن و کاستن از بار ساختمان از مهم ترین شاخصه های استفاده از این متریال می باشد علاوه بر این زیبایی مدرن و برخی از شاخصه های فیزیکی و شیمیایی آن را به یکی از بی رقیب ترین مصالح ساختمانی مبدل کرده است. برخی از خصوصیات ورق آلومینیوم کامپوزیت عبارت است از:

سادگی اجرا : به دلیل وزن کم و انعطاف زیاد ورق آلومینیوم کامپوزیت یکی از ساده ترین مصالح ساختمانی برای اجرا در نما می باشد . عملیات برش خمش سوراخ کردن با ساده ترین و کم هزینه ترین وسایل قابل انجام می باشد . در ساختمان های بلند و برج ها که جابجایی وسایل ساختمان یکی از معظلات ساخت می باشد بسیار استقبال می شود.

نمای کامپوزیت مقاوم نسبت به تغییرات آب و هوایی محیطی(رطوبت حرارت و اشعه خورشید) : یکی از برجسته ترین خصوصیات ورق های کامپوزیت مقاومت در مقابل شرایط محیطی می باشد در کشور های گرمسیر و مرطوب ورق آلومینیم کامپوزیت بی رقیب می باشد. به دلیل وجود پلی اتیلن فشرده در مرکز و لایه آلومینیوم ورق کامپوزیت بهترین عایق حرارتی می باشد که باعث صرفه جویی در اتلاف انرژی در ساختمان می شود. همچنین به دلیل سطح بسیار صاف و صیقلی برای آلومینیوم اشعه نور خورشید را باز تابانیده و کمترین حرارت را از اشعه خورشید جذب می نماید هم چنین ورق آلومینیوم از مقاوم ترین فلزات در مقابل رطوبت می باشد و زنگ نمی زند و تغییر رنگ آن در مقابل سایر مصالح ساختمانی نما کمتر است.

تنوع رنگ و سایز: ورق آلومینیوم در ضخامت های مختلف در ورق آلومینیوم و ضخامت های مختلف در پلی اتیلن مرکزی باتوجه به موارد استفاده مختلف موجود می باشد . هم چنین ورق آلومینیوم تقریبا به هر رنگی قابل ساخت می باشد و تنوع رنگ آن بدون محدودیت است.

مقاوم در برابر آتش سوزی : ورق آلومینیوم کامپوزیت یکی از مقاوم ترین مصالح ساختمانی می باشد که آتش نمی گیرد و در هنگام آتش سوزی گاز یا دود تولید نمی کند. مقاومت در برابر آتش سوزی ورق ضد حریق کامپوزیت از استاندارد GRAID B1 هم بیشتر می باشد.

سبکی وزن نمای کامپوزیت : ورق های کامپوزیت دارای وزن کمی حدود 8-5 کیلو گرم در هر متر مربع می باشند که در مقایسه با دیگر مصالح از قبیل سنگ شیشه و سیمان دارای پایین ترین وزن ممکن می باشد. با بررسی های به عمل آمده نمای کامپوزیت آلومینیوم حدود 90% سبک تر از سنگ گرانیت.85% سبک تر از سیمان. 75% سبک تر از شیشه و 50% سبک تر از ورق معمولی است. (کاهش وزن سازه باعث کاهش ضریب زلزله در محاسبات می باشد.)

خواص آکوستیک : فضای خالی پشت ورق های کامپوزیت باعث ایجاد خاصیت آکوستیک می شود. بعنوان مثال وقتی از یک ورق کامپوزیت در یک ساختمان با دیوارهای ساخته شده از بتن سبک استفاده می شود خاصیت عایق بودن صوت آن دو برابر می شود.

تنوع در شکل پذیری :  بوسیله ابزار زوایای مختلف با لبه تیز تا 135 درجه را می توان با این ورقها ایجاد کرد در حالیکه برای مصالح رایج دیگر فاقد سیمان، سنگ و شیشه این امر امکان پذیر نمی باشد.

عملکرد غیر یکپارچه در زلزله : با توجه به اینکه این ورق ها به صورت ثابت به نمای ساختمان متصل نمی شوند هنگام وقوع زلزله ورق ها در جای خود حرکت کرده و امکان فرو ریختن آن به حداقل می رسد.

امکان آب بندی نما : از ویژگی های نمای کامپوزیت، امکان آب بندی آن می باشد به گونه ای که امکان نفوذ آب به زیر نما وجود نداشته باشد و آب ناشی از باران و برف پس از هدایت به شیارهای تعبیه شده از محل معینی خارج می شوند.

بی نیازی به شستشو : از دیگر ویژگی های این ورق ها تمیز ماندن آن است . دلیل این امر نوع رنگ مصرفی است که در اثر جریان هوا الکتریسیته ساکن در ورق ایجاد نمی شود که گرد و غبار معلق در هوا جذب نشده لذا سطح آن تمیز مانده و هر گونه گرد و غبار احتمالی نیز با اولین باران از روی سطح کاملا شسته می شود .

قابلیت تعویض پانل ها نمای کامپوزیت : در صورت بروز هرگونه مشکل در یکی از پانل ها به دلایل مختلف این قابلیت وجود دارد که بتوان بدون خرابی کل نما تنها پانل آسیب دیده را عوض کرده و یک پانل جایگزین آن کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.